Slaapproblemen
Lig jij ‘s nachts vaak wakker? Slapen is helaas niet altijd vanzelfsprekend. Je kunt je slaapgedrag veranderen.

Over de module

Als je gedurende langere tijd moeite hebt met slapen, ga je dat merken in je dagelijks leven. Dan is het goed de problemen eens onder de loep te nemen en aan te pakken. Dat kan met deze module. Je kunt hier testen of je een slaapprobleem hebt en je krijgt tips en oefeningen om ermee aan de slag te gaan.

Hoe werkt het?

De module doorloop je zelfstandig, zonder begeleiding van een zorgprofessional, op het moment dat het jou het beste uitkomt. De module is volledig gratis en anoniem te volgen. Doe de zelftest via de rode knop ‘Aan de slag’ en zie welke onderdelen van de module voor jou interessant kunnen zijn. Daarna kun je direct je account aanmaken en starten.

In het menu van de module kun je kiezen of je de intro, uitleg, oefening of terugblik van dat onderdeel wil bekijken. Wil je naar een volgend of ander onderdeel, gebruik dan de pijlen onder elk onderdeel of kies een nieuw onderwerp uit het menu (let op: als je iets hebt ingevuld, moet je de pijlen gebruiken om deze gegevens te behouden).

Module ontwikkeld door experts

De inhoud van deze module is ontwikkeld door professionals die deskundig zijn op het gebied van slaapproblemen. Bij het vormgeven van de inhoud van de module is gebruik gemaakt van de inzichten uit de positieve psychologie, cognitieve gedragstherapie en mindfulness.

Start- en eindmeting

Het eerste en laatste onderdeel van de module bevatten een start- en eindmeting. De startmeting is bedoeld om je een idee te geven van je huidige situatie. Hoe slaap jij? Als je de module hebt afgerond kun je jezelf bij de eindmeting nogmaals testen. Is er verbetering te zien?

4 thema's

Onderwerpen die in de module aan de orde komen:

Dagelijks ritme
Dagelijks ritme

Kijk goed naar wat wel en niet helpt om beter te slapen.

Hoe slaap jij?
Hoe slaap jij?

De ene persoon heeft meer slaap nodig dan de ander.

Ontspanning
Ontspanning

Stress en spanning hebben een negatieve invloed op slaap.

Piekeren
Piekeren

Slecht slapen gaat vaak samen met negatieve gedachten.

Wist-je-datje

Alleen feiten, geen fabels.

Stelling

Het is mogelijk om negatieve gedachten over het slapen te stoppen.

Antwoord

Uitleg

ja

De negatieve gedachten die je hebt ontwikkeld over slaap, kun je proberen om te zetten in positievere gedachten. Daarin kun je jezelf trainen.

Stelling

Niet ieder mens heeft hetzelfde slaappatroon en dezelfde behoefte aan slaap.

Antwoord

Uitleg

ja

De hoeveelheid slaap die je nodig hebt is per persoon verschillend. De één heeft aan vier uur genoeg, de ander moet tien uur slapen voor een uitgerust gevoel.

Stelling

Als je lang wakker ligt, is het beter om even uit bed te gaan.

Antwoord

Uitleg

ja

Als je lang wakker ligt, kom je al snel in een vicieuze cirkel terecht. Je maakt je druk omdat je niet kan slapen, waardoor je uiteindelijk nóg langer met open ogen ligt. Blijf niet onnodig liggen maar sta op en probeer je wat te ontspannen.

Stelling

Je kunt je slaap niet inhalen in het weekend.

Antwoord

Uitleg

ja

Het beste is om niet meer dan 1,5 uur af te wijken van het tijdstip waarop je normaal opstaat. Als je langere tijd problemen hebt met slapen heb je wellicht de neiging om ’s ochtends wat langer te blijven liggen of om overdag terug naar bed te gaan om slaap in te halen. Dit kan echter je slaapritme verstoren.

Stelling

Slaap is nodig voor het herstel van lichaam en geest.

Antwoord

Uitleg

ja

Gedurende je slaap verandert er veel in je lichaam. Spieren ontspannen, hersengolven en lichaamstemperatuur veranderen, de ademhaling en de hartslag vertragen en de hersenen blokkeren prikkels van de buitenwereld. Je laadt jezelf weer op.

Stelling

Regelmaat in slaaptijden bevordert het slapen.

Antwoord

Uitleg

ja

De biologische klok functioneert het beste bij regelmaat en stabiliteit. Dat betekent dat je probeert iedere dag rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en op te staan.

Slaapproblemen