Piekeren
Als je gedachten steeds terugkeren naar eenzelfde punt kan dat heel vervelend zijn. Leren hoe je minder piekert? Dat kan!

Over de module

Leren hoe je minder piekert? Dat kan! Deze module helpt je het piekeren aan te pakken. Je krijgt kennis over wat voor soort piekeraars er zijn en komt erachter waarom jij vaak piekert. En je krijgt handvatten waarmee je aan de slag kan om jouw klachten te verminderen. Zo voorkom je dat piekeren je leven gaat beheersen.

Hoe werkt het?

De module doorloop je zelfstandig, zonder begeleiding van een zorgprofessional, op het moment dat het jou het beste uitkomt. De module is volledig gratis en anoniem te volgen. Doe de zelftest via de rode knop ‘Aan de slag’ en zie welke onderdelen van de module voor jou interessant kunnen zijn. Daarna kun je direct je account aanmaken en starten.

In het menu van de module kun je kiezen of je de intro, uitleg, oefening of terugblik van dat onderdeel wil bekijken. Wil je naar een volgend of ander onderdeel, gebruik dan de pijlen onder elk onderdeel of kies een nieuw onderwerp uit het menu (let op: als je iets hebt ingevuld, moet je de pijlen gebruiken om deze gegevens te behouden).

Module ontwikkeld door experts

De inhoud van deze module is ontwikkeld door professionals die deskundig zijn op het gebied van piekeren. Bij het vormgeven van de inhoud van de module is gebruikgemaakt van de actuele inzichten uit wetenschap en praktijk op het gebied van de ontwikkelingspsychologie, metacognitieve therapie, psycho-educatie en Intolerance-of-uncertainty therapie.

Start- en eindmeting

Het eerste en laatste onderdeel van de module bevatten een start- en eindmeting. De startmeting is bedoeld om je een idee te geven van je huidige situatie. Als je de module hebt afgerond kun je jezelf bij de eindmeting nogmaals testen. Is er verbetering te zien?

4 thema's

Onderwerpen die in de module aan de orde komen:

Uitstellen van taken
Uitstellen van taken

Er zijn piekeraars die blijven piekeren over problemen waar ze eigenlijk wél iets aan kunnen doen.

Denken in doemscenario's
Denken in doemscenario's

Er wordt veel gepiekerd over de toekomst. Over spannende of onzekere situaties die zich (mogelijk) gaan voordoen.

Het verleden loslaten
Het verleden loslaten

Veel mensen piekeren over zaken waar ze nu niets meer kunnen aan doen.

Piekeren over piekeren
Piekeren over piekeren

Iedereen piekert wel eens, maar piekeren kan ook uitgroeien tot een alles overheersende gewoonte.

Wist-je-datje

Alleen feiten, geen fabels.

Stelling

Pieker gedachten zijn vaak zwart-wit en extreem.

Antwoord

Uitleg

ja

Klopt! Piekergedachten zeggen bijvoorbeeld dit gaat me nooit lukken of waarom overkomt mij dit altijd. Ze spreken vaak over moeten of niet-mogen. Ik moet dit goed doen. Ik mag niemand teleurstellen. Vaak is de werkelijkheid minder extreem. De oplossing ligt in nuanceren.

Stelling

Een wijntje kan je helpen inslapen als je veel last heb van piekergedachten.

Antwoord

Uitleg

nee

Klopt niet! Het is waar dat je van alcohol gemakkelijker in slaap valt. Maar door het gebruik van alcohol wordt de kwaliteit van je slaap minder. Het gevolg bij regelmatig gebruik is dat je langzamerhand vermoeider wordt en daarmee vatbaarder voor piekeren en somberheid.

Stelling

Mensen letten vooral op wat niet kan en wat er verkeerd is.

Antwoord

Uitleg

ja

Klopt! Het is een natuurlijke reflex, dat ons wil beschermen tegen dreiging en gevaar. Maar dit mechanisme werkt ons soms juist tegen. We zien daardoor de positieve dingen niet meer omdat we niet de tijd nemen om ergens bewust bij stil te staan.

Stelling

Piekeren is een karaktertrek, dat kun je niet veranderen.

Antwoord

Uitleg

nee

Klopt niet! Het is waar dat sommige mensen gevoeliger zijn voor piekeren. Maar onderzoek laat zien dat piekeren een aangeleerde gewoonte is, die je kunt leren beheersen.

Stelling

Iedereen piekert wel eens, dus maak je geen zorgen.

Antwoord

Uitleg

nee

Klopt niet! Het is waar dat veel mensen zich wel eens zorgen maken. Dat is heel vervelend, maar niet schadelijk als het een korte periode aanhoudt. Maar wanneer je regelmatig piekert wordt de kans groter dat je last krijgt van somberheid, angst en paniek.

Stelling

Acceptatie is niet moeilijk en kan je leren.

Antwoord

Uitleg

ja

Klopt: acceptatie lijkt moeilijk! Dat komt doordat we vaak de wens niet kunnen loslaten dat de situatie anders is dan dat hij nu is. Door te leren accepteren, aanvaarden dat het is zoals het is, wordt je vriendelijker voor anderen en voor jezelf.

Piekeren